01 December 2006

Apa Ada Pada Nama?

Semuanya bermula pada tahun 1988. Rosli Hari, seorang artis TV popular 80’an sibuk pada saat itu mencari Sheikh Tahir dan aku kat MDC. Waktu itu dia dah ROD few years back. Dia kena buat show kat SBC, rancangan Hiburan Minggu Ini. Dia kelam-kabut cari artis untuk satu persembahan kumpulan ala Panca Sitara (alahai..off-beatnya). He needed someone who could harmonize and sang as a soloist as well. Apalagi, aku dgn Tahir jadi sasaran. Aku dah ada upcoming show for that day tapi si Rosli dah menggelabah. Kalau aku tolong dia, I will miss the $400 fee yang IBM nak bayar. Kalau aku tolong dia, paling banyak SBC bayar waktu tu around $120 (1988). Hmm…kawan punyer pasal, $280 melayang. Mungkin skarang aku dah join IBM jadi macam Bill Gates (Microsoft) atau Steve Job (Apple Computer) hehehe.. Sebab waktu tu aku dah ada sijil BASIC Programming belajar kat Funan Center tahun 1985 (inilah tahun Microsoft Windows 3.1 mula dipasarkan).

Sekarang aku teruskan ceritaku.

Apa yang nak diceritakan lagi? Aku buat show kat SBC tu lah.

Waktu itu, yang direct vocal recording ialah Producer (penerbit) rancangan itu sendiri. Nak tahu siapa? Amiruddin Abbas!! Looked like he was impressed with my vocal performance. Dia pun interview sikit kat aku. Di antaranya adalah:

a) Awak biasa buat recording?

b) Biasa rakam on multi-track?

Hahaha..apalah punya giler soalan tu!!


Tapi sebelum ni dia pernah tegur aku waktu AduBakat 1988. Kita formed a harmony group yang dinamakan SUBITO; maknanya? Takde makna…! Kwa..kwa..kwa.. (Sori Apek hor. Gua pinjam lu punya lailog sikit jam hor!) Sebenarnya ada maknanya…. SUBITO tu maknanya apabila dialih dari bahasa Itali ke Melayu ialah “tiba-tiba” – Inggeris “suddenly” sebab group ini digabungkan dengan tiba-tiba. Ahli kumpulan SUBITO ialah Gene Shahrudyn (dia ni banyak sibuk kat theatre masa ini), Andin Juneramin (pakcik Andresha), Rosnah (Alamak! Aku lupa nama bapak kau lah. Sori Cik Rosnah), Ani (ex-wife si Tahir) dan aku sendiri. Masa rehearsal untuk sem-final, entah kenapa Pak Producer cari aku. Amir wanted me to change the group name to something else which he thought mesti ada unsur-unsur Melayu. WHAT? Apalah ada pada nama Amir ooiy…. Aku jawab, selain SUBITO ada jugak kumpulan lain yang menamakan diri mereka D & D. Takde kemelayuan pun. D & D dianggotai oleh Don Latiff, who later became my Back Vocalist back in the 90’s. Why D & D but not SUBITO? Sampai skarang aku masih tak paham….. Kau paham? Branding lah tu..

Balik ke bilik recording, aku rasa dia tak ingat langsung pada aku atau cerita nama tu. Hehehe. Amir, Amir…, kalau you ingat, mungkin nama Irwan Mahpoel tu, jangan kata orang tak kenal. Mungkin aku sendiri pun tak kenal! Kwa..kwa..kwa..

Dari saat tu sampai hari ini, Amiruddin Abbas lah one of my mentor, brother, dan seorang yang banyak memberi aku peluang-peluang pengarahan vokal selain persembahan-persembahan yang mengenalkan Irwan Mahpoel kepada TV viewers di Singapura dan beliau juga adalah di antara teman-teman penerbit seperti Mokram Kassim, Suhaimi Jais, Siti Suriah Taib, Sabariah Ramilan, Zulanan, Fauziah Hamid (sekarang dia ni boss Mediamorphosis), Neng Hayati, Nadi Putra, Kamaliah Salleh dan Kak Siti Aishah (dah retire pun)dan ramai lagi krew-krew penggambaran dan bunyian di SBC, TCS dan Mediacorp. Macam banyak tempatnya gitu. Semua ni nama je… Tempatnya sama.

Kwakwakwa…

0 comments: