28 May 2007

3 Arts Crew.... Medan Pentas Untuk Mereka Yang Berani


Bismillaah Alhamdulillaah, segala ingatan yang Dikurniakan dengan niat kesucian serta azam yang menjadi kenyataan, 3 ARTS CREW telah mula memasuki ke "medan" seni persembahan. 3 bulan telah berlalu dan ramai masih terus tertanya-tanya dan bertanya dan bertanya. Segala bentuk jawaban telah ku huraikan....hmm..... Memang mulanya ada kesangsian dari beberapa pihak dengan penubuhan 3 ARTS CREW. Tak aper.... kalau korang nak tanya lagi, visit www.3artscrew.com untuk keterangan lanjut. 

Apa yang ingin aku sampaikan di sini hanyalah sebuah coretan yang menyentuh tentang
"DINAMISMA" pada sesebuah persembahan tak kira apa pun bentuk persembahan itu. Pernah aku menyatakan tentang persoalan di mana seni itu pada seni yang kamu ceburi. Renung-renungkanlah.. Apakah ia pada pergerakan atau gerak seni? BUKAN. Apakah ia pada suara? BUKAN. Atau pada pendengaran? BUKAN. Apakah ia pada pemikiran, hati dan rasa? BUKAAAAN. Bagaimana pada pemandangan? BUKAN..BUKAN..BUKAN..! Apalah rumit sangat nie... carilah, ia ada pada diri-diri kamu.

Satu daripadanya ialah keberanian dan keyakinan utuh pada Sang Seniman. Tapi aku hairan, yang satu ini (keberanian dan keyakinan) belum aku nampak pada mereka yang bergelar "ARTISTE" zaman ini. Seperti yang tertera pada tajuk kita ni, ramai yang kurang keberanian & keyakinan pada seni mereka itu. Cubalah sekali lagi naik ke pentas.. Are you nervous? Tepuk dada tanyalah selera. Itu baru naik ke pentas, belum lagi mengharungi dunia seni. Sebagai seseorang yang ingin menceburi dunia seni, mereka harus bersedia 300%!!!

Baru-baru ini aku dikejutkan dengan beberapa informasi berkaitan peserta
ANUGERAH 2007 di SURIA. Bukan aku berniat untuk mengecilkan kebolehan mereka tetapi hakikatnya tiada seorang pun yang bersedia untuk mengharungi medan ini dari masa ujibakat hingga ke persaingan seterusnya. Di dalam persaingan, ada jugak yang ber"campaign" untuk mengumpan penyokong dan peminat. Tapi jangan lupa, tak orang, tak kita oii..... Ada juga penonton yang mencemuh dan mengejek. Kemudian kita mula menggelabah; hilang semangat, marah! Aku dah bilang... Pentas hanya untuk mereka yang berani je... Kalau nak pergi perang tak bawak senjata, samalah macam nak bunuh diri sendiri... Macam mana pulak agaknya kalau dah jadi Artist? Hmm.... Ia bukan cuma kat persaingan ANUGERAH 2007 tu je.. Persediaan itu harus diletakkan pada yang SUDAH BERLAKU, YANG SEDANG BERLAKU & YANG BELUM BERLAKU. Korang renung-renungkanlah......




1 comments:

Anonymous said...

Great work.